آموزش مدیریت و کارآفرینی

  • ۰
  • ۰

برای کسب و کار تعریف های زیاده آمده که البته هیچ کدام برای توصیف انواع آن جامع و مانع نیست. من این تعریف که چکیده تعاریفی است که می شناسم را بیشتر می پسندم: “مجموعه فعالیت ها و منابع با هدف ارائه ارزش به مشتری”. این کسب و کار ممکن فردی باشد یا سازمانی، ممکن است سود ده باشد یا ضرر ده و ممکن است فیزیکی باشد یا مجازی. البته از جنبه دسته بندی آخر، کسب و کار ترکیبی از مجازی و فیزیکی هم داریم که به آن click and mortar می گویند (کلیک نماینده مجازی و ملات نماینده فیزیکی است!).

همانطور که معلوم است کسب و کار یک مفهوم انتزاعی است، پس برای نمایش و تصویرسازی آن نیاز به یک ابزار داریم. این ابزار، مدل کسب و کار است. مدل کسب و کار ابزاری برای توصیف و نمایش منطق خلق و ارائه ارزش به مشتری است. مهیج ترین ابزار برای نمایش مدل کسب و کار، تابلوی طراحی مدل کسب و کار است که شالوده رساله دکتری الکساندر استروالدر و کتابی از او با نام خلق مدل کسب و کار است. اجازه بدهید امروز مرور کلی بر روی اجزای این تابلو داشته باشیم تا بعدا به کاربرد شگفت انگیز این تابلو و هر بخش آن در حوزه کسب و کارهای مجازی بپردازیم.

تابلوی بوم کسب و کار از ۹ عنصر کلیدی تشکیل شده:

۱بخش های مشتری:

 در قدم اول باید ببینم مشتریان ما چه کسانی هستند؟ بعدا به شما خواهم گفت چطور مشتری های خود را بشناسید، بخش بندی کنید و برای آنها پروفایل بسازید تا بتوانید دقیقا چیزی که می خواهند را به آنان بدهید.

۲ارزش های پیشنهادی:

بعد از شناخت مشتریان و انواع آنها می توانیم مطابق ویژگی ها، نیازها و خواسته هایشان ارزش های متفاوتی را به آنها پیشنهاد بدهیم. برای اینکه بتوانید چیز با ارزشی به مشتری ارائه بدهید باید بتوانید محصول خود را به خوبی طراحی و تحلیل کنید که بعدا به این مورد هم خواهیم پرداخت.

۳کانال ها:

 در این مرحله کانال هایی که قرار است از طریق آنها به مشتریان شناسانده شویم و محصولاتمان را به آنها بفروشیم می شناسیم. کسب و کارهای مجازی تحولات زیادی در کانال های معرفی و فروش به وجود آورده اند که در شماره های بعد با آنها و کاربردهایشان آشنا خواهیم شد.

۴ارتباط با مشتری:

باید ببینیم مشتریان ما انتظار دارند چگونه با آنها در ارتباط باشیم و آنها را پشتیبانی کنیم. در واقع در این مرحله روش های ارتباط با مشتری که موجب حفظ و وفاداری او می شود را کشف می کنیم.

۵جریان های درآمدی:

 اگر به دنبال کسب و کاری سود ده هستیم پس باید به نحوی درآمدزایی هم داشته باشیم. در این بخش انواع روش های کسب درآمد در مدل کسب و کار ما توصیف می شود. سال هاست ظهور کسب و کارهای آنلاین و غیر فیزیکی روش های کسب درآمد جدیدی را به وجود آورده که به انواع آنها خواهم پرداخت.

۶منابع کلیدی:

 در این قسمت منابع کلیدی که برای مدل کسب و کار ما از تامین ارزش گرفته تا حفظ و پشتیبانی مشتری حیاتی هستند را مشخص می کنیم. کسب و کارهای مجازی، نیروهای متخصص، تجهیزات و زیرساخت های خاص خود را می طلبند.

۷فعالیت های کلیدی:

 فعالیت هایی هستند که برای ارائه هرچه بهتر اجزای توصیف شده مدل کسب و کار تعریف می شوند.

۸مشارکت های کلیدی:

 برخی از فعالیت ها به دلایلی مانند عدم تخصص سازمان برون سپاری شده و برخی منابع نیز از بیرون از سازمان تامین می شوند که برای تحقق این امور به مشارکت با عوامل بیرونی نیاز است. کسب و کارهای مجازی با درنوردیدن مرزهای فیزیکی و جغرافیایی، مفاهیم جدیدی به مشارکت ها بخشیده اند مانند شبکه های مشارکتی، پلتفرم های چند وجهی و غیره که آنها را به بحث خواهیم نشست.

۹ساختار هزینه:

 برای تامین منابع و انجام فعالیت ها و در نهایت ارائه موفق ارزش پیشنهادی به مشتری و حفظ ارتباطات با او نمی توان هزینه نکرد. هزینه بخش مهمی از مدل کسب و کار است که در صورتی که مورد غفلت قرار بگیرد کسب و کاری با درآمد بالا را تبدیل به یک کسب و کار ضررده خواهد کرد (فراموش نکنیم هزینه-درآمد=سود). از مزایای اصلی کسب و کارهای مجازی که راه اندازی و رشد آنها را نسبت به کسب و کارهای متداول راحت تر کرده است (دست کم در نگاه اول!) هزینه های کمتر و همچنین کاهش نسبت هزینه های ثابت به متغیر است.

با شناخت اجزای یک مدل کسب و کار نقطه شروع خوبی داریم تا در ادامه مسیر زیر و بم کسب و کارهای آنلاین و راه های موفقیت در راه اندازی و رشد آن را یاد بگیریم.


منبع: آریان گروپ

  • ۹۷/۱۲/۱۸
  • modir no

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی