آموزش مدیریت و کارآفرینی

  • ۰
  • ۰

ایده ‌پردازی برای شروع یک کسب ‌و‌کار اینترنتی

این روز‌ها خیلی از افراد به این فکر می‌کنند که چگونه می‌توانند یک کسب‌و‌کار اینترنتی برای خودشان ایجاد کنند و از آن کسب درآمد داشته باشند. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای شروع یک کسب‌و‌کار ایده‌ی اولیه‌ی آن است. به زبانی دیگر، اینکه می‌خواهید دقیقا چکار کنید و از چه چیزی درآمد کسب کنید.

همچنین افراد زیادی هستند که ایده‌های زیادی در سر دارند و شاید هیچ وقت آن‌ها را به مرحله‌ی اجرا نرسانند. در موضوع کسب‌و‌کار، ایده‌پردازی جایگاه بسیار مهمی دارد. همچنین ایده‌پردازی فقط محدود به شروع کار نمی‌شود.

برای ایده پردازی می توانید با گشت و گذار در اینترنت و مشاهده کسب و کارهای موفق از آنها الگو برداری کنید.


در چه زمینه‌ای کار کنیم فروشگاه آنلاین بسازیم؟

در ابتدا باید زمینه‌ی کاری خود را مشخص کنید. هر کسب‌و‌کار برای اینکه موفق باشد، باید بر اساس نیاز‌های جامعه درست شده باشد. بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگی که هم‌اکنون بر بستر اینترنت در حال فعالیت هستند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برای مثال با شروع گسترده‌شدن شبکه‌های ارتباطی و اینترنت، شرکت‌های بزرگی مانند گوگل شروع به ساخت موتور جستجو کردند تا بتوانند مطالب این شبکه‌ی بزرگ جهانی را دسته‌بندی بکنند.

امروزه بیشتر چیز‌هایی که در اطرافمان می‌بینیم با تکنولوژی ترکیب شده‌اند. برای مثال، در سال‌های گذشته برای کارهایی مانند سفارش غذا، گرفتن آژانس، خرید وسایل و … مجبور بودیم تا از خانه خارج شویم و وقت بسیار زیادی را صرف آن بکنیم. اما امروزه به سادگی و با تلفن همراه خود می‌توانیم بسیاری از این کار‌ها را انجام دهیم. پس برای اینکه کسب‌و‌کارمان موفق باشد، بهتر است که با جامعه پیش برویم.

تقلید از ایده‌های موجود 

در دنیای کسب‌و‌کار، گاهی تقلید اصلا چیز بدی نیست و یا حتی شاید بتواند به درآمد بالایی منجر شود. بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها هستند که در مورد کسب‌و‌کار‌های دیگر تحقیق می‌کنند و سپس ایده‌های آن‌ها را تقلید و از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند. این تقلید می‌تواند از نمونه‌های خارجی و یا حتی نمونه‌های داخلی باشد. البته توجه کنید این الگوبرداری باید طوری باشد که مشتری دلیلی برای ترجیح دادن سرویس شما نسبت به سایر رقبا داشته باشد.

بهترین تقلید هایی که خروجی خوبی داشته اند، مثلا اسنپ کپی اوبر، تاچ سی و تاپ سی و ماکسیم و … هم همه دارن یک کار مشخص انجام می دهند آنهم درخواست خودرو، بامیلیو و دیجی کالا هم کپی فروشگاه های آنلاین بزرگ دنیا هستند. پس تقلید کار بدی نیست نحوه ی انجام آن ایده اهمیت بسیار زیادی دارد.

مشکل چیز‌های موجود را حل کنید: شاید کمی برایتان عجیب باشد، ولی لزومی ندارد ایده‌ای که به کسب‌و‌کار تبدیل می‌شود کاملا جدید باشد! می‌توانید به دنبال مشکلات موجود در سرویس‌های موجود بگردید و با حل کردن آن‌ها، یک مدل بهتر از آن‌ها را بسازید. البته توجه کنید که باید به دنبال مشکلات مخفی، ولی بزرگ باشید تا بتوانید به راحتی رقبا را کنار بزنید.

طرح‌های موجود را ترکیب کنید: بسیاری از سرویس‌های مشابه در اطراف وجود دارد، ولی هیچ کدام کامل نیستند. می‌توانید نقاط قوت آن‌ها را با هم ترکیب کنید و یک سرویس متفاوت بسازید.

داخلی‌سازی کنید: در کشور‌های پیشرفته می‌توانید به دنبال ایده‌های بسیار زیادی بگردید که نمونه داخلی ندارند. می‌توانید این ایده‌ها را بیابید و آن‌ها را به صورتی گسترش دهید که مناسب اکوسیستم استارتاپی ایران باشد.

متفاوت فکر کنید!

برای اینکه ایده‌ای موفق و متفاوت بسازید، باید متفاوت فکر کنید. می‌توانید با یک طوفان فکری شروع کنید. یک کاغذ کنار دستتان بگذارید و هر چه را که به ذهنتان می‌رسد بدون قضاوت و محدودیت بنویسید. در آخر می‌توانید آن‌ها را بررسی کنید و به بهترین ایده‌ها برسید.


آینده را پیش‌بینی کنید

هر روز اخبار تکنولوژی را پی‌گیری کنید و به این فکر کنید که آینده به کدام سمت می‌رود و چه چیز‌های جدیدی ممکن است ساخته شود؟ اینگونه می‌توانید اولین کسی باشید که یک ایده را پیدا می‌کنید. توجه داشته باشید که چون ایران کمی از کشور‌های پیشرفته فاصله دارد، پس بسیاری از ایده‌ها می‌تواند برای این اکوسیستم هم جدید باشند.

 

پرس‌و‌جو کنید

موضوعات مورد علاقه خودتان را پیدا کنید و در مورد آن با دیگران گفتگو کنید. برای مثال اگر دوچرخه‌سواری دوست دارید، به یک فروشگاه دوچرخه و یا یک پیست بروید و با مشتریان، فروشندگان و ورزشکاران صحبت کنید. شاید فروش لوازم یدکی دوچرخه در منقطه و شهر شما جواب بدهد این را با پرس وجو و بررسی می توانید بدست بیاورید.

 

در زمینه‌های مورد تخصص خودتان بگردید

بهترین روشی که می‌توانید با آن به یک ایده‌ی خوب برای شروع برسید، این است که بر روی خودتان تمرکز کنید. فکر کنید از تمام چیز‌هایی که بلد هستید چگونه می‌توانید استفاده کنید. برای این کار شاید لازم باشد تا مهارت‌های خودتان را بهبود دهید و کمی جستجو کنید. برای مثال طراح وب هستید؟ خب می‌توانید یک وبسایت برای طراحی وب بسازید.

راز گوشه های بازار را جدی بگیرید ! گوشه های بازار بهترین نقطه برای شروع است

نیچ مارکت Niche Market را شنیده اید ؟ ما به آن گوشه ی بازار می گوییم جاییکه خیلی شلوغ و پلوغ نیست اما می شود کسب و کار پر رونقی را در آنجا شروع کرد بقول ما مشهدی ها چراغ خاموش اما پر بنیه و پر درآمد، به عبارت دیگر نیچ مارکت بخش کوچک و ویژه ای از بازار است که محصول یا خدماتمان را برای برآوردن نیازهای مشتریان آن بخش متمرکز می کنیم.

نیچ مارکتینگ یک استراتژی کارآمد برای کسب و کارهای کوچکی است که می خواهند با صرف بودجه کم، محصول یا خدماتشان را به بخش خاصی از بازار معرفی کرده، به فروش برسانند و شانس خود را برای زنده ماندن در رقابت با شرکت های بزرگ افزایش دهند.

خیلی ها و به ویژه استارتاپ ها به نیچ مارکت ( یا نیش مارکت ) تنها بعنوان راهبردی برای ورود به بازار، معرفی محصول به مشتری و دریافت بازخورد نگاه می کنند؛ در حالی که این رویکرد در سازمان های بزرگ و با جریان درآمدی بالا هم به دفعات و برای افزایش حاشیه سود مورد استفاده قرا می گیرد.

به عنوان مثال اگر شما بخواهید یک وب سایت فروشگاهی راه اندازی کنید یک حالت این است که یک فروشگاه با دسته بندی های فراوان از هرچیزی که بفکرتان می رسد را روی فروشگاه قرار دهید در این حالت شما چندین مشکل جدی خواهید داشت اول تامین کالاست، دوم بارگزاری آنها روی سایت و سوم تولید محتوای جذاب برای این محصولات است. و نکته ی مهمتر از همه سئو کردن سایت برای تک تک این محصولات کار را برای شما غیر ممکن خواهد کرد.

پیشنهاد ما براساس تجربه این است که راه اندازی فروشگاه در یک زمینه خاص چند صدبرابر فروشگاه در زمینه های مختلف بازدهی خواهد داشت. اگر شما برادر، پدر یا دوست و آشنایی دارید که تامین کننده ی لوازم یدکی خودرو است طراه اندازی یک فروشگاه آنلاین لوازم یدکی خودرو برای شما یک مزیت است . تازه گزینه ی بهتر این است که لوازم یدکی یک برند خاص یا یک یا چند مدل اتومبیل خاص را روی سایت قرار دهید و بتدریج محصولات و برند های بیشتری را به فروشگاه آنلاین خود اضافه کنید.


منبع: سی یو

  • ۹۷/۱۲/۰۲
  • modir no

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی